جرثقیل زنجیری دستی

جرثقیل زنجیری دستی

  • برند : جرثقیل زنجیری دستی
  • کد محصول : (code)
  • امتیازات خرید: 700
  • وضعیت موجودی : موجود است

جرثقیل زنجیری دستی

جرثقیل های دستی در تناژ مختلف از 0.5 الی 25 تن بطور معمول و با برند های مختلفی در بازار موجود می باشند. جرثقیل دستی از نوع زنجیری از نوع دو کاره با اتصال به سقف از طریق قلاب و اتصال از پایین با بار توسط قلابی دیگر قابلیت بلند کردن و حمل و جابجایی بار را فراهم می کند. جرثقیل های دستی معمولا در کارگاه ها و کارخانجات کوچک به منظور لیفتینگ و حمل بار بطور معمول کمتر از 5 تن مورد استفاده قرار میگیرند هر چند ظرفیت جرثقیل دستی به 20 تن هم میرسد که در آن صورت سرعت انتقال بار و لیفتینگ بسیار کند صورت می پذیرد.

عملکرد جرثقیل های دستی توسط دو چرخدنده مرکزی کنترل میشود یکی چرخدنده بزرگتر که بر اثر حرکت زنجیر دستی به حرکت در می آید و دیگری چرخدنده کوچکتر که با گردش خود زنجیر بار را به حرکت در می آورد و عامل ایجاد کار و لیفتینگ می باشد. یک معادله مکانیکی ساده بر حرکت چرخدنده های جرثقیل دستی حکم می  کند و آن حاصلضرب نیرو بر فاصله زنجیر تا مرکز چرخدنده می باشد.

جرثقیل دستی در تنوع بسیار گسترده ای از ظرفبت و تولید برند های مختلف در اقصی نقاط دنیا تولید میشود. گستردگی ظرفیت جرثقیل دستی بسیار زیاد و از 0.5 الی 50 تن نیز می باشد. برند های معتبر تولید کننده جرثقیل دستی مانند ویتال و ییل YALE جرثقیل دستی را تا تناژ 25 تن تولید می کنند. اما سوال این است که چه بازه ای از ظرفیت جرثقیل دستی در واقع مناسب و قابل استفاده است. برای پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به استاندارد های تولید بکار رفته در تولید جرثقیل دستی حتی بالاترین ظرفیت های تولید آن یعنی جرثقیل دستی 50 تن نیز دارای استاندارد های لازم امنیتی می باشد. بنابراین منظور از بازه کاربردی مناسب مسائل امنیتی نمی باشد. مسئله اصلی این است که در ساز و کار جرثقیل زنجیری بصورت کلی (دستی یا برقی) با بالا رفتن ظرفیت سرعت لیفتینگ پایین می آید. بدان معنا که به ازای حرکت 1 متر زنجیر دستی در جرثقیل 1 تن میزان جابجایی عمودی بار توسط زنجیر بار 10 ها برابر بیشتر از جرثقیل دستی 50 تن می باشد. بنابراین با توجه به پایین بودن سرعت لیفتینگ در جرثقیل های دستی تناژ بالا راندمان کاری نیروی کار پایین آمده و دچار خستگی در یک لیفتینگ ساده می شود. از این رو پیشنهاد متخصصان استفاده از جرثقیل دستی برای لیفتینگ بارهای 1 الی 5 تن و در صورت ضرورت حداکثر 10 تن می باشد. جرثقیل دستی با تناژ بیشتر از 10 تن معمولا برای شرایطی خاص که دسترسی به الکتریسیته برای راه اندازی جرثقیل برقی مقدود نمی باشد پیشنهاد میشود.

  برای ملاحظه دقیق مشخصات جرثقیل زنجیری دستی می توانید به جدول زیر مراجعه نمایید.

نام دستگاه

ظرفیت (تن)

طول زنجیر(متر)

سایز زنجیر (میلیمتر)

وزن دستگاه (کیلوگرم)

جرثقیل 0.5 تن

0.5

2.5

1*5

7.2

جرثقیل 1 تن

1

6-3

1*6

13-10

جرثقیل 1.5 تن

1.5

3

1*7

13.5

جرثقیل 2 تن

2

6-3

1*8

20-15

جرثقیل 3 تن

3

6-3

2*7

29-21

جرثقیل 5 تن

5

6-3

2*10

52-38